Institute of Management and Economics > Faculty and Staff > Faculty > Prof. Dr. Winfried Steiner

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Management and Marketing

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Publications

Monographs

  • Steiner, W.
    Optimale Neuproduktplanung - Entscheidungsmodelle und wettbewerbsorientierte Ansätze, Dissertation,
    DUV, Gabler, Vieweg, Westdeutscher Verlag, Wiesbaden, 1999

Refereed Journals

  • Paetz, F., Steiner, W.J.
    The benefits of incorporating utility dependencies in finite mixture probit models
    OR Spectrum, 39(3), 793-819, 2017
  • Paetz, F., Steiner, W.J.
    Utility Independence versus IIA Property in Independent Probit Models
    erscheint in: Journal of Choice Modelling, 2017
  • Weber, A., Steiner, W., Lang, S.
    Comparison of Semiparametric and Heterogeneous Store Sales Models for Optimal Category Pricing
    erscheint in: OR Spectrum
  • Lang, S., Steiner, W., Weber, A., Wechselberger, P.
    Accommodating Heterogeneity and Nonlinearity in Price Effects for Predicting Brand Sales and Profits.
    In: European Journal of Operational Research (EJOR), Vol. 246 (1), 2015, S. 232-241.
  • Paetz, F., Steiner, W.
    Die Berücksichtigung von Abhängigkeiten zwischen Alternativen in Finite Mixture Conjoint Choice Modellen: Eine Simulationsstudie
    Marketing ZFP - Journal of Research and Management, 37(2), 90-100, 2015
  • Haupt, H., Kagerer, K., Steiner, W.
    Smooth Quantile-Based Modeling of Brand Sales, Price and Promotional Effects from Retail Scanner Panels.
    In: Journal of Applied Econometrics, Vol. 29 (6), 2014, S. 1007-1028.
  • Steiner, W., Siems, F., Weber, A., Guhl, D.
    How Customer Satisfaction with respect to Price and Quality Affects Customer Retention: An Integrated Approach Considering Nonlinear Effects.
    In: Journal of Business Economics, Volume 84 (6), 2014, S. 879-912.
  • Weber, A., Steiner, W.
    Zur Berücksichtigung von Heterogenität versus funktionaler Flexibilität in Absatzreaktionsmodellen: Eine empirische Studie auf Basis von Handelsdaten.
    In: Zeitschrift für Betriebswirtschaft, 82. Jahrgang, Heft 12, 2012, S. 1337-1365.
  • Steiner, W.
    A Stackelberg-Nash Model for New Product Design.
    In: OR Spectrum, Volume 1, 2010, S. 21-48.
  • Rudolph, T., Bauer, J., Steiner, W.
    Preis-Promotion-Framing - Ein Überblick zum Stand der Forschung.
    In: Zeitschrift für Betriebswirtschaft (ZfB), 80. Jahrgang, Heft 3, 2010, S. 285-327.
  • Wechselberger, P., Lang, S., Steiner, W.
    Additive Models with Random Scaling Factors: Applications to Modeling Price Response Functions.
    In: Austrian Journal of Statistics, Vol. 37, 2008, S. 255-270.
  • Brezger, A., Steiner, W.
    Monotonic Regression Based on Bayesian P-Splines: An Application to Estimating Price Response Functions from Store-Level Scanner Data.
    In: Journal of Business & Economic Statistics, Volume 26 (1), 2008, S. 90-104.
  • Baumgartner, B., Steiner, W
    Are Consumers Heterogeneous in their Preferences for Odd and Even Prices? New Empirical Findings from a Choice-Based Conjoint Study.
    In: International Journal of Research in Marketing, Volume 24 (4), 2007, S. 312-323.
  • Steiner, W., Brezger, A., Belitz, C.
    Flexible Estimation of Price Response Functions Using Retail Scanner Data.
    In: Journal of Retailing and Consumer Services, Volume 14 (6), 2007, S. 383-393.
  • Kneib, T., Baumgartner, B., Steiner, W.
    Semiparametric Multinomial Logit Models for Analysing Consumer Choice Behaviour.
    In: AStA Advances in Statistical Analysis, Volume 91 (3), 2007, S. 225-244.
  • Steiner, W., Baumgartner, B.
    Conjoint-Analyse und Marktsegmentierung.
    In: Zeitschrift für Betriebswirtschaft (ZfB), 74. Jahrgang, Heft 6, 2004, S. 1-25.
  • Lang, S., Adebayo, S., Fahrmeir, L., Steiner, W.
    Bayesian Geoadditive Seemingly Unrelated Regression.
    In: Computational Statistics, Volume 18, 2003, S. 263-292.
  • Steiner, W., Hruschka, H.
    Genetic Algorithms for Product Design: How Well Do They Really Work.
    In: The Journal of the Market Research Society, International Journal of Market Research, Volume 45, Quarter 2, 2003, S. 229-240.
  • Steiner, W., Hruschka, H.
    A Probabilistic One-Step Approach to the Optimal Product Line Design Problem Using Conjoint and Cost Data.
    In: Review of Marketing Science, Electronic Journal, 2002.
  • Steiner, W., Hruschka, H.
    Produktliniengestaltung mit Genetischen Algorithmen.
    In: Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung (ZfbF), Jahrgang 54, November 2002, S. 575-601.
  • Steiner, W., Hruschka, H.
    Conjointanalyse-basierte Produkt(linien)gestaltung unter Berücksichtigung von Konkurrenzreaktionen.
    In: OR Spektrum, Volume 1, 2000, S. 71-95.

Papers in Proceedings and Collections

  • Paetz, F., Steiner, W. J.
    Eine quantitative Analyse zur Berücksichtigung von Abhängigkeiten in Conjoint Choice Modellen
    In: H. Schenk-Mathes, C. Köster (Hrsg.) Entscheidungstheorie und -praxis: Tagungsband des Workshops der GOR-Arbeitsgruppe "Entscheidungstheorie und -praxis" am 27. und 28. März 2014 in Clausthal-Zellerfeld, 163-164, 2015
  • Paetz, F., Steiner, W.
    A Finite Mixture Multinomial Probit Model for Choice Based Conjoint Analysis: A Simulation Study
    Proceedings of the 43th EMAC Conference, University of Valencia, Spain, 2014 (referiert)
  • Steiner, W., Weber, A.
    Assessing the Predictive Performance of Store Sales Models with Different Representations of Heterogeneity.
    Proceedings of the 40th EMAC Conference, Faculty of Economics, Ljubliana, 2011.
  • Steiner, W., Weber, A.
    Methoden zur Schätzung von Preis-Absatz-Funktionen.
    In: WISU - Das Wirtschaftsstudium, Heft 1, 2010, S. 121-128.
  • Baumgartner, B., Steiner, W.
    Hierarchisch bayesianische Methoden in der Conjointanalyse.
    In: Baier, D., Brusch, M. (Hrsg.): Conjointanalyse: Methoden - Anwendungen - Praxisbeispiele, 2009, S. 147-162.
  • Steiner, W., Weber, A.
    Ökonometrische Modellbildung.
    In: Baumgarth, C., Eisend, M., Evanschitzky, H. (Hrsg.): Empirische Mastertechniken: Eine anwendungsorientierte Einführung für die Marketing- und Managementforschung, 2009, S. 389-429.
  • Steiner, W., Baumgartner, B.
    Spieltheoretische Ansätze in der Conjointanalyse.
    In: Baier, D., Brusch, M. (Hrsg.): Conjointanalyse: Methoden - Anwendungen - Praxisbeispiele, 2009, S. 183-198.
  • Steiner, W., Brezger, A.
    A Bayesian Semiparametric Model with Monotonic Price Effects to Forecast Brand Sales.
    Proceedings of the 37th EMAC Conference, University of Brighton, 2008 (referiert).
  • Baumgartner, B., Steiner, W.
    Heterogeneity in Preferences for Odd Prices.
    In: R. Decker, H.-J. Lenz (eds.), Advances in Data Analysis, Studies in Classification, Data Analysis, and Knowledge Organization, S. 393-400, 2007 (referiert).
  • Steiner, W., Belitz, C., Lang, S.
    Semiparametric Stepwise Regression to Estimate Sales Promotion Effects.
    In: Spiliopoulou, M., Kruse, R., Borgelt, C., Nürnberger, A., Gaul, W. (eds.), From Data and Information Analysis to Knowledge Engineering, Studies in Classification, Data Analysis, and Knowledge Organization, S. 590-597, 2006 (referiert).
  • Steiner, W., Hruschka, H.
    Heuristiken in der Produktpolitik.
    In: Holzmüller, H.H., Schuh, A.: Innovationen im sektoralen Marketing, 2005, S. 163-181.
  • Brezger, A., Steiner, W.
    Monotonic Spline Regression to Estimate Promotional Price Effects: A Comparison to Benchmark Parametric Models.
    In: Haasis, H.-D., Kopfer, H., Schönberger, J. (eds.), Operations Research Proceedings 2005, S. 607-612, 2005 (referiert).
  • Steiner, W., Hruschka, H.
    Near Optimal Solutions for Product Line Design Using Genetic Algorithms.
    Proceedings of the 29th EMAC Conference, Erasmus University, Rotterdam 2000.
  • Steiner, W., Hruschka, H.
    Equilibria for Single Product and Product Line Competition Based on Conjoint Models.
    Proceedings of the 28th EMAC Conference, Berlin, 1999 (referiert).

Further Publications

  • Kneib, T., Baumgartner, B., Steiner, W.
    Estimating Time-Dependent Effects in Brand Choice Models: A Semiparametric Approach.
    Working Paper, TU Clausthal, 2009.
  • Steiner, W., Brezger, A.
    Flexible Estimation of Price Response Functions Using Retailer Scanner Data.
    In: Recent Advances in Retailing and Services Science, Budapest, Conference Proceedings, 2006.
  • Bau, F., Wagner, K., Steiner, W., Baumgartner, B.
    Students' Preferences for Entrepreneurship Education: A Latent Class Conjoint Study.
    Regensburger Diskussionsbeiträge zur Wirtschaftswissenschaft, Nr. 401, 2005.
  • Brezger, A., Steiner, W.
    Monotonic Regression Based on Bayesian P-Splines: An Application to Estimating Price Response Functions from Store-Level Scanner Data.
    Discussion Paper 331, Sonderforschungsbereich 386, LMU München, 2004.
  • Steiner, W., Baumgartner, B.
    Conjoint-Analyse und Marktsegmentierung.
    Regensburger Diskussionsbeiträge zur Wirtschaftswissenschaft, Nr. 382, 2003.
  • Steiner, W.
    A Comparison of Traditional, Nash and Stackelberg Strategies for New Product Design.
    Regensburger Diskussionsbeiträge zur Wirtschaftswissenschaft, Nr. 373, 2002.
  • Steiner, W., Hruschka, H.
    A Probabilistic One-Step Approach to the Optimal Product Line Design Problem Using Conjoint and Cost Data.
    Regensburger Diskussionsbeiträge zur Wirtschaftswissenschaft, Nr. 360, 2001.

Talks and Presentations

  • Maximizing Expected Category Profits of Retailers: The Roles of Nonlinearity and Heterogeneity in Price Effects,
    28th European Conference an Operational Research (EURO), Poznan (Poland), Juli 2016
  • A New Flexible Model Framework for Optimal Category Pricing of Retailers,
    1st EURO Working Group Meeting on Retail Operations, Beilngries (Germany), Juni 2016
  • A Comparison of Semiparametric and Parametric SUR Models for Category Pricing,
    DAGSTAT / GfKl 2016 Conference, Göttingen, März 2016
  • Optimal Pricing Using Bayesian Semiparametric Price Response Models,
    CLADAG 2015 Meeting, Santa Margherita di Pula (Cagliari), Oktober 2015
  • Are there Limits for Parameter Settings in Choice-Based Conjoint Analysis? A Simulation Study,
    Gastvortrag am Department für Statistik der Leopold-Franzens-Universität Innsbruck, Innsbruck, Mai 2015
  • Accommodating Heterogeneity and Nonlinearity in Price Effects for Predicting Brand Sales and Profits,
    38. Jahrestagung der Gesellschaft für Klassifikation (GfKl) , Bremen, Juli 2014
  • Price Response Modeling Based on Store-Level Data: A Look on Heterogeneity and Functional Flexibility. Invited Semi-Plenary Talk,
    European Conference on Data Analysis (ECDA), Luxemburg, Juli 2013
  • Exploring Nonlinear Effects in the Relationship between Customer Satisfaction and Customer Retention,
    36. Jahrestagung der Gesellschaft für Klassifikation (GfKl) , Hildesheim, August 2012
  • A Hierarchical Bayesian Semiparametric Model to Predict Store-Level Brand Sales,
    ASMDA Conference, Faculty of Economics, Rom, Juni 2011
  • Assessing the Predictive Performance of Store Sales Models with Different Representations of Heterogeneity
    40th EMAC Conference, Faculty of Economics, Ljubliana, Mai 2011
  • Functional Flexibility or Heterogeneity? An Empirical Study on the Predictive Performance of Price Response Functions,
    Marketing Science Conference, Köln, Juni 2010
  • Modeling Time-Dependent Effects in Consumer Choice Behavior,
    23rd European Conference on Operational Research, Bonn, Juli 2009
  • Estimating Price Response Functions Using Additive Models with Random Scaling Factors,
    ifcs gfkl 2009 Conference, 33. Jahrestagung der Gesellschaft für Klassifikation (GfKl), Technische Universität Dresden, März 2009
  • Time-Varying Parameters in Brand Choice Models,
    32. Jahrestagung der Gesellschaft für Klassifikation (GfKl), Hamburg, Juli 2008
  • Flexible Schätzung von Preis-Absatz-Funktionen,
    Jahrestagung der Wissenschaftlichen Kommission Operations Research, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Januar 2008
  • Estimating Conditional Sales Distributions Based on Store-Level Scanner Data,
    31. Jahrestagung der Gesellschaft für Klassifikation (GfKl), Freiburg, März 2007
  • Optimal Price Bundling When Consumers' Reservation Prices Are Non-Normally Distributed,
    31. Jahrestagung der Gesellschaft für Klassifikation (GfKl), mit B. Baumgartner, Freiburg, März 2007
  • A Bayesian Semiparametric Model to Analyze Pricing Effects,
    Gastvortrag am Institut für Volkswirtschaftslehre, Ökonometrisches Seminar, Universität Regensburg, Juli 2006
  • Flexible Estimation of Price Response Functions Using Retailer Scanner Data,
    13th International Conference on Retailing and Services Science (EIRASS), Budapest, Juli 2006
  • Heterogeneity in Preferences for Odd Prices,
    30. Jahrestagung der Gesellschaft für Klassifikation (GfKl), mit B. Baumgartner, Berlin, März 2006
  • Monotonic Spline Regression to Estimate Promotional Price Effects,
    Jahrestagung der Gesellschaft für Operations Research (GOR), Bremen, September 2005
  • Semiparametric Stepwise Regression to Estimate Sales Promotion Effects,
    29. Jahrestagung der Gesellschaft für Klassifikation (GfKl), Magdeburg, März 2005
  • Optimale Produktgestaltung - Zum Einsatz von Heuristiken und spieltheoretisch erweiterten Modellansätzen,
    Gastvortrag am Institut ETU - Marketing, Marktforschung & Unternehmensplanung, Prof. Dr. Wolfgang Gaul, Universität Karlsruhe (TH), Januar 2005
  • Messung von Verkaufsförderungseffekten mit Scannerdaten,
    Gastvortrag am Institut für Statistik, LMU München, Sonderforschungsbereich 386, München, Dezember 2002
  • A Comparison of Naive, Nash and Stackelberg Strategies for New Product Design,
    Marketing Science Conference, Wiesbaden, Juli 2001
  • A Comparison of Naive, Nash and Stackelberg Strategies for New Product Design,
    25. Jahrestagung der Gesellschaft für Klassifikation (GfKl), München, März 2001
  • Near Optimal Solutions for Product Line Design Using Genetic Algorithms,
    29th EMAC Conference, Rotterdam, Mai 2000
  • Genetic Algorithms for Product Line Design,
    24. Jahrestagung der Gesellschaft für Klassifikation (GfKl), Passau, März 2000
  • Produktwettbewerb in diskreten Strategieräumen,
    Jahrestagung der Gesellschaft für Operations Research (GOR), Magdeburg, September 1999
  • Equilibria for Single Product and Product Line Competition Based on Conjoint Models,
    28th EMAC Conference, Berlin, Mai 1999
  • Single Product and Product Line Competition in Discrete Attribute Spaces,
    23. Jahrestagung der Gesellschaft für Klassifikation (GfKl), Bielefeld, März 1999
  • Conjoint-Based Product (Line) Design Considering Competitive Reactions,
    Workshop Operations Research in Marketing, Wien, November 1998

Curriculum Vitae

November 1987 - Mai 1993Studium der Betriebswirtschaftslehre an der Universität Augsburg mit den Studienschwerpunkten Unternehmensforschung, Finanz- und Bankwirtschaft sowie Mathematische Verfahren der Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
Juni 1993 - Juli 1998Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Lehrstuhl für Betriebswirtschaftslehre, insbesondere Marketing, an der Universität Regensburg (Prof. Dr. Harald Hruschka)
Juli 1998Promotion an der Wirtschaftswissenschaftlichen Fakultät der Universität Regensburg zum Dr. rer. pol. (summa cum laude)
Dissertationsthema: Optimale Neuproduktplanung -
Entscheidungsmodelle und wettbewerbsorientierte Ansätze
August 1998 - März 2004Wissenschaftlicher Assistent am Lehrstuhl für Betriebswirtschaftslehre, insbesondere Marketing, an der Universität Regensburg (Prof. Dr. Harald Hruschka)
April 2004 - September 2004Vertretung des Lehrstuhls für Marketing an der Universität Regensburg
November 2004Habilitation an der Wirtschaftswissenschaftlichen Fakultät der Universität Regensburg mit der Lehrbefähigung für das Fachgebiet Betriebswirtschaftslehre
Dezember 2004Ernennung zum Privatdozenten
Dezember 2004 - September 2006Wissenschaftlicher Oberassistent am Lehrstuhl für Betriebswirtschaftslehre, insbesondere Marketing, an der Universität Regensburg
seit Oktober 2006Vertretung der Professur für Betriebswirtschaftslehre und Marketing am Institut für Wirtschaftswissenschaft der Technischen Universität Clausthal
seit Oktober 2007Inhaber der Professur für Betriebswirtschaftslehre und Marketing am Institut für Wirtschaftswissenschaft der Technischen Universität Clausthal
SonstigesAusbildung zum Bankkaufmann
Dozent beim Landesverband des Bayerischen Einzelhandels (1993 bis 1997)
Prüfungsausschussmitglied für die Fachprüfung zum Marketingfachkaufmann an der IHK Regensburg (1994 bis 1998)
 

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