Kontakt

Abteilung für BWL und Marketing

Julius-Albert-Str. 6
38678 Clausthal-Zellerfeld
Raum: 136
Telefon: +49 (5323) 72 - 7682
Fax: +49 (5323) 72 - 7659
friederike.paetz[at]tu-clausthal.de

Sprechzeiten: Freitag, 9:30 - 10:30 Uhr

Publikationen

Bücher

  • Paetz, F.
    Finite Mixture Multinomiales Probitmodell: Konzeption und Umsetzung
    Springer Gabler, Wiesbaden, 2013

Referierte Fachzeitschriften

  • Paetz, F., Steiner, W.J.
    The benefits of incorporating utility dependencies in finite mixture probit models
    OR Spectrum, 39(3), 793-819 (doi:10.1007/s00291-017-0478-y), 2017
  • Paetz, F., Steiner, W.J.
    Utility Independence versus IIA Property in Independent Probit Models
    erscheint in: Journal of Choice Modelling (doi:10.1016/j.jocm.2017.06.001), 2017
  • Paetz, F.
    Persönlichkeitsmerkmale als Segmentierungsvariablen: Eine empirische Studie
    Schmalenbachs Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung, 68 (3), 279-306 (doi: 10.1007/s41471-016-0015-8), 2016
  • Paetz, F., Steiner, W.
    Die Berücksichtigung von Abhängigkeiten zwischen Alternativen in Finite Mixture Conjoint Choice Modellen: Eine Simulationsstudie
    Marketing ZFP - Journal of Research and Management, 37(2), 90-100, 2015

Beiträge in Tagungs- und Sammelbänden

  • Paetz, F., Guhl, D.
    Company’s monetary benefits from consumer social responsibility
    erscheint in: C. Bala, W. Schuldzinski (eds.) International Conference on Consumer Research 2016: The 21st Century Consumer: Vulnerable, Responsible, Transparent?, Düsseldorf, 2017 (referiert)
  • Yegoryan, N., Guhl, D., Paetz, F., Klapper, D.
    Confounding in preference and structural heterogeneity
    Proceedings of the 46th EMAC Conference, University of Groningen, Netherlands, 2017 (referiert)
  • Paetz, F., Guhl, D.
    On the Drivers of Segment-Specific Differences in Willingness-To-Pay for the Fair Trade Label
    Proceedings of the 5th French-Austrian-German Workshop on Consumer Behavior, Wien, 2017 (referiert)
  • Paetz, F., Guhl, D.
    Who responds to social product attributes? An explorative study
    In: I. Abel, H. Elifoglu, I.M. Tomic (eds.) The Quest for Stability: 12th Annual Global Business Research Symposium Proceedings, Cork, 2017 (referiert)
  • Paetz, F.
    Improving the forecasting accuracy of 2-step segmentation models
    In: A. Fink, A. Fügenschuh, M. J. Geiger (eds.), Operations Research Proceedings 2016. Springer, Berlin, 2018 (referiert)
  • Paetz, F., Guhl, D.
    Socially Conscious Consumption: Consumers’ Willingness-To-Pay for Fair Trade labels
    In: R. Busa-Fekete, E. Hüllermeier, V. Mousseau, K. Pfannschmidt (eds.) Proceedings of the DA2PL'2016 EURO Mini Conference: From Multicriteria Decision Aid to Preference Learning, Paderborn, 2016 (referiert)
  • Paetz, F., Steiner, W. J.
    Eine quantitative Analyse zur Berücksichtigung von Abhängigkeiten in Conjoint Choice Modellen
    In: H. Schenk-Mathes, C. Köster (Hrsg.) Entscheidungstheorie und -praxis: Tagungsband des Workshops der GOR-Arbeitsgruppe "Entscheidungstheorie und -praxis" am 27. und 28. März 2014 in Clausthal-Zellerfeld, 163-164, 2015
  • Paetz, F.
    Is Preference Heterogeneity Associated With Consumers' Personality?
    Conference Proceedings of the 4th Emerging Markets Conference: Redefining Value in Emerging markets, Dubai, pp. 15-16, 2015 (referiert)
  • Paetz, F.
    Linking benefit-segmentation to the five-factor model of personality: An empirical study
    Proceedings of the 6th EMAC Regional Conference, September 16-18, 2015, Vienna University of Economics and Business (WU Vienna), Vienna, Austria, 2015 (referiert)
  • Paetz, F.
    The relationship between individual price response of beer consumers and their demographic/psychographic characteristics
    In: F. Mola, C. Conversano (Eds.), Book of Abstracts CLADAG 2015, CUEC Editrice, Cagliari, pp. 510-513, 2015 (referiert)
  • Paetz, F., Steiner, W.
    A Finite Mixture Multinomial Probit Model for Choice Based Conjoint Analysis: A Simulation Study
    Proceedings of the 43th EMAC Conference, University of Valencia, Spain, 2014 (referiert)
  • Semmler-Ludwig, R., Paetz, F.
    Comparison of sports activity of women and men under consideration of personality traits
    Proceedings of the 19th Annual Congress of the ECSS, 2014

Sonstige Veröffentlichungen

  • Semmler-Ludwig, R.; Paetz, F.
    Persönlichkeitseigenschaften beeinflussen Wahl sportlicher Aktivitäten
    LSB-Magazin, Ausgabe 07, S. 25 - 26, 2015

Vorträge

  • Consumer’s sport preference as a predictor for his/her response to brand personality
    International Conference on Operations Research, Berlin, September 2017
  • Who responds to social product attributes? An explorative study
    12th Annual Global Business Research Symposium, Cork, Juli 2017
  • Confounding in preference and structural heterogeneity
    46th EMAC Conference, Groningen, Vortrag gehalten von M. Sc. N. Yegoryan, Mai 2017
  • On the Drivers of Segment-Specific Differences in Willingness-To-Pay for the Fair Trade Label
    5th French-Austrian-German Workshop on Consumer Behavior, Wien, März 2017
  • Socially Conscious Consumption: Consumers’ Willingness-To-Pay for Fair Trade labels
    DA2PL'2016 EURO Mini Conference, Paderborn, November 2016
  • Company's monetary benefits from consumer social responsibility
    International Conference on Consumer Research, Bonn, September 2016
  • Improving the forecasting accuracy of two-step segmentation models
    International Conference of the German Operations Research Society, Hamburg, August 2016
  • Market value of fair trade labels
    28th European Conference on Operational Research, Poznan, Vortrag gehalten von Dr. D. Guhl, Juli 2016
  • Linking Benefit-Segmentation to the Five-Factor Model of Personality: An Empirical Study
    6th EMAC Regional Conference, Wien, September 2015
  • Decisions on optimal product portfolio plans: Can they be derived from consumers’ psychographic variables?
    International Conference on Operations Research, Wien, September 2015
  • Could Companies Gain from Fair Trade Labels? An Orange Juice Study
    27th European Conference on Operational Research, Glasgow, Juli 2015
  • Is preference heterogeneity associated with consumers’ personality?
    4th Emerging Markets Conference, Dubai, Januar 2015
  • A Note on the Properties of the Independent Probit Model
    International Conference on Operations Research, Aachen, September 2014
  • A Comparison of Different Types of Probit Models for Conjoint Segmentation
    20th Conference of the International Federation of Operational Research Societies (IFORS), Barcelona, Juli 2014
  • Comparison of sports activity of women and men under consideration of personality traits
    19th annual Congress of the European College of Sport Science, Amsterdam, Vortrag gehalten von Prof. Dr. R. Semmler-Ludwig, Juli 2014
  • Should Finite Mixture Conjoint choice models account for utility interdependencies?
    2nd European Conference on Data Analysis, Bremen, Juli 2014
  • A Finite Mixture Multinomial Probit Model for Choice Based Conjoint Analysis: A Simulation Study
    43th EMAC Conference, Valencia, Juni 2014
  • Eine quantitative Analyse zur Berücksichtigung von Abhängigkeiten in Conjoint Choice Modellen
    Workshop der GOR-Arbeitsgruppe "Entscheidungstheorie und -praxis", Clausthal-Zellerfeld, März 2014
  • Accounting for Heterogeneity, Utility Covariances, or both in Conjoint Choice Models?
    35th ISMS Marketing Science Conference, Istanbul, Juli 2013
  • Utility independence and the IIA property in Discrete Choice Models
    26th European Conference on Operational Research, Rom, Juli 2013
  • Finite Mixture MNP vs. Finite Mixture IP Models: An Empirical Study
    36. Jahrestagung der Gesellschaft für Klassifikation (GfKl), Hildesheim, August 2012
  • Finite Mixture MNP versus Finite Mixture IP Models: A Comparison of Fit, Partworth Recovery and Predictive Validity.
    International Conference on Operations Research, Zürich, September 2011

Werdegang

seit 08/2013Akademische Rätin am Institut für Wirtschaftswissenschaft, TU Clausthal (Abteilung für Betriebswirtschaftslehre und Marketing)
10/2016-03/2017Lehrauftrag am Institut für Wirtschaftswissenschaft, TU Clausthal: Marketing-Entscheidungen
seit 04/2015Lehrauftrag am Institut für Wirtschaftswissenschaft, TU Clausthal: Industriegütermarketing
10/2014-03/2015Lehrauftrag am Institut für Wirtschaftswissenschaft, TU Clausthal: Einführung in die BWL für Ingenieure und Naturwissenschaftler
04/2014-09/2014Lehrauftrag am Institut für Wirtschaftswissenschaft, TU Clausthal: Softwaregestützter Einsatz der Conjoint-Analyse
10/2013-03/2014Lehrauftrag am Institut für Wirtschaftswissenschaft, TU Clausthal: Ausgewählte Entscheidungsmodelle im Marketing
04/2013-09/2013Lehrauftrag im Fachbereich Wirtschaftswissenschaft, Universität Osnabrück: Marketing I
02/2013Promotion zum Dr. rer. pol., Dissertation: "Finite Mixture - Multinomiales Probitmodell: Konzeption und Umsetzung"
10/2012-03/2013Lehrauftrag am Institut für Wirtschaftswissenschaft, TU Clausthal: Computergestützte Datenanalyse mit SPSS
04/2012-09/2012Lehrauftrag am Institut für Wirtschaftswissenschaft, TU Clausthal: Planung und Umsetzung von Marketingstrategien (Seminar mit dem Unternehmensplanspiel "Markstrat")
10/2010-03/2011Lehrauftrag am Institut für Wirtschaftswissenschaft, TU Clausthal: Marktforschung II
10/2008-07/2013Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Betriebswirtschaftslehre und Marketing am Institut für Wirtschaftswissenschaft, TU Clausthal
10/2005-03/2008Studentische Hilfskraft am Institut für Mathematik an der Universität Paderborn
10/2003-09/2008Studium der Mathematik an der Universität Paderborn, Abschluss als Diplom-Mathematikerin
Diplomarbeit: "Lebesguesches Integral, Lebesguesche Räume und Anwendungen"
06/2003Abitur am Gymnasium Marienschule, Leverkusen
GutachtertätigkeitEJOR (European Journal of Operational Research), EMAC Conference, EMAC Regional Conference (European Marketing Academy), French-Austrian-German Workshop on Consumer Behavior
sonstigesReferentin beim fiMINT-Lunch an der TU Clausthal (02/2015)
 

Kontakt  Sitemap  Datenschutz  Impressum
© TU Clausthal 2017